کد خبر : 1398
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 ژانویه 2024 - 22:35
-

اخراج نیروهای اشغالگر تروریستی آمریکااز تمامی کشور عراق

اخراج نیروهای اشغالگر تروریستی آمریکااز تمامی کشور عراق
هشام الرکابی مشاور اطلاع‌رسانی محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق خبر داد که پس از اتخاذ تصمیم خروج نظامیان آمریکایی، نیروهای ائتلاف تحت رهبری واشنگتن، از تمامی مقرهای خود در عراق خارج خواهند شد.

مشاور نخست وزیر عراق درباره خروج نظامیان آمریکایی از این کشور می‌گوید که تیمهای فنی بین بغداد و واشنگتن وجود دارند تا فرآیند خروج نیروهای آمریکایی را آغاز کنند.

بغداد: نیروهای آمریکایی از تمامی مقرهای خود در عراق خارج می‌شوند
به گزارش وصال نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، هشام الرکابی مشاور اطلاع‌رسانی محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق خبر داد که پس از اتخاذ تصمیم خروج نظامیان آمریکایی، نیروهای ائتلاف تحت رهبری واشنگتن، از تمامی مقرهای خود در عراق خارج خواهند شد.

الرکابی در این زمینه گفت: تیمهای فنی بین بغداد و واشنگتن وجود دارند تا فرآیند خروج نیروهای آمریکایی را آغاز کنند. نیروهای عراقی هم کنترل شماری از مقرهایی را به دست گرفتند که نیروهای خارجی قبلا در آن حضور داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه باقیمانده پایگاهها نیز پس از زمانبندی خروج نیروهای آمریکا، در اختیار نیروهای عراقی قرار خواهد گرفت، تأکید کرد: این نیروها، قادر به حفظ امنیت و ثبات کشور هستند. پس از اخراج نیروهای آمریکایی از کشور، مشکلی در حفظ جایگاه بین‌المللی عراق وجود نخواهد داشت.

پایگاه خبری المطلع به نقل از الرکابی گزارش داد، روابط عراق با آمریکا و سایر کشورها، بر مبنای همکاری مشترک و منافع کشور است؛ لذا بغداد روابط خوبی با همه کشورهای جهان دارد.

این مقام عراقی در پایان گفت: تصمیم نهایی خروج نیروهای آمریکایی، در دست کمیته‌های فنی و دولت [عراق] است. السودانی تأکید دارد که نیروهای عراقی و الحشد الشعبی قادر به مقابله با هر گونه حمله احتمالی یا تهدید امنیتی هستند.

درگیری‌های متقابل گروه‌های مقاومت عراق و نیروهای آمریکایی از ۱۷ اکتبر گذشته در سایه حمایت آمریکا از جنگ غزه تشدید شد و بیش از صد پایگاه نظامی آمریکا در منطقه هدف مقاومت قرار گرفت. نیروهای آمریکایی نیز اخیرا با انجام عملیات‌های مستقیم علیه مقرهای نظامی عراق، فرماندهان سازمان الحشد الشعبی عراق را هدف قرار می‌دهند.

حمله آمریکا به مقر الحشد الشعبی

اوج این تقابل، حمله پهپادی روز پنجشنبه (۴ ژانویه) آمریکا به شرق بغداد بود که به شهادت «علی السعیدی» ملقب به «ابوتقوی» معاون فرمانده عملیات حزام بغداد و از همرزمان نزدیک شهید ابومهدی المهندس منجر شد.

امری که موجب شد السودانی آن را «پایان توجیهات حضور ائتلاف بین المللی تحت هدایت آمریکا در عراق» اعلام کند و از آغاز ترتیبات پایان حضور نیروهای این ائتلاف سخن بگوید و آن را «تعهدی برگشت‌ناپذیر» برای دولتش بداند.

سیاستمداران نزدیک به سازمان الحشد الشعبی نیز در موضعی متحد خواستار تضمین بغداد برای اجرای این وعده جدید شکایت از واشنگتن برای هدف قرار دادن یک نیروی رسمی تحت امر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق شدند و در عین حال تحرکات جدیدی را در پارلمان برای ملزم کردن دولت به اجرای دقیق مصوبه اخراج آمریکایی‌ها (مصوب ژانویه ۲۰۲۰) آغاز کردند و از تصویب قانون جدیدی برای پایان دادن به اشغالگری آمریکایی‌ها سخن می‌گویند.

فؤاد حسین وزیر خارجه عراق هم امروز با اشاره به این‌که نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت هدایت آمریکا به دعوت بغداد در عراق حضور دارند، گفت: «این عراق است که نیاز به ماندن یا عدم حضور نیروهای آمریکایی را تعیین می‌کند

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار