کد خبر : 1506
تاریخ انتشار : جمعه 2 فوریه 2024 - 9:50
-

جنگ داخلی سودان

سیاسی

احزاب درگیر در سودان اولین مذاکرات سطح بالا خود را در بحرین برگزار کردند

احزاب درگیر در سودان اولین مذاکرات سطح بالا خود را در بحرین برگزار کردند
چهار منبع از جمله دو منبع که در این مذاکرات حضور داشتند، گفتند که بر خلاف مذاکرات قبلی در مورد جنگ در سودان، نمایندگان با نفوذ از هر دو نیرو و مقامات مصر، حامی اصلی ارتش و از امارات متحده عربی، حامی اصلی RSF، در جلسات منامه شرکت کردند.
دود بر فراز ساختمان ها پس از حمله به عنوان درگیری بین نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) و ارتش سودان در خارطوم شمالی در ماه مه 1، 2023 تشدید شد.
عکس: محمد نورالدین عبدالله، رویترز.© تامسون رویترز

نوشته شده توسط Khaled Abd El Aziz

به گفته منابع اگاه، فرماندهان ارشد ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در ماه جاری سه بار در بحرین دیدار کردند که اولین دیدار بین طرف های درگیر در جنگ نه ماهه است.

چهار منبع از جمله دو منبع که در این مذاکرات حضور داشتند، گفتند که بر خلاف مذاکرات قبلی در مورد جنگ در سودان، نمایندگان با نفوذ از هر دو نیرو و مقامات مصر، حامی اصلی ارتش و از امارات متحده عربی، حامی اصلی RSF، در جلسات منامه شرکت کردند.

این منابع گفتند که ایالات متحده و عربستان سعودی نیز در مذاکرات اعلام نشده شرکت کردند که پس از تلاش های مکرر دو قدرت و کشورهای شرق افریقا برای میانجیگری اتش بس و رسیدن به یک توافق سیاسی برای پایان دادن به جنگ با پیشرفت کمی صورت گرفت.

جنگ در سودان در ماه اوریل بر سر اختلافات بر سر قدرت ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع به عنوان بخشی از یک طرح مورد حمایت بین المللی برای انتقال سیاسی به حکومت غیرنظامی و انتخابات اغاز شد.

ارتش و RSF پس از سقوط رئیس جمهور سابق عمر البشیر در یک قیام مردمی در سال 2019، قبل از شرکت در کودتا دو سال بعد، قدرت را با غیرنظامیان به اشتراک گذاشتند.

بر اساس براوردهای سازمان ملل متحد، جنگ بخش هایی از سودان از جمله خارطوم پایتخت را ویران کرده است، بیش از 13 هزار نفر را کشته است و هشدارهای قحطی و ایجاد بحران اوارگی را افزایش داده است.

مذاکرات سال گذشته در شهر جده عربستان سعودی شامل مقامات سطح پایین بود و هیچ یک از طرفین به تعهدات خود پایبند نبود.

از سوی دیگر این منابع اعلام کردند که ارتش در منامه پایتخت بحرین با حضور سرلشکر شمس الدین کباشی معاون فرمانده کل نیروهای مسلح و نیروهای پشتیبانی سریع با حضور سرلشکر حضور داشتند. عبدالرحیم داگالو، برادر فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع، محمد حمدان داغالو (همدی).

یکی از شرکت کنندگان گفت که دو طرف اصولاً بر سر اعلامیه اصولی که شامل حفظ وحدت سودان و ارتش آن است، توافق کردند.

این منبع افزود که قرار بود مذاکرات بیشتری برای بحث درباره آتش بس انجام شود، اما جلسه بعدی هفته گذشته به تعویق افتاد.

* پیشرفتی وجود ندارد

آلن باسبول، تحلیلگر گروه بین المللی بحران گفت، اگرچه هیچ پیشرفتی حاصل نشد، دیدارها نشان داد که متحدان دو قدرت متخاصم که نگران سقوط کشور به سمت شکست دولت بودند، توانستند فشار جدیدی را بر آنها وارد کنند.

بوسول افزود: “داشتن مصر، عربستان سعودی و امارات در پشت یک تلاش صلح، عنصری بود که به شدت گم شده بود. این ممکن است کافی نباشد، اما به نظر می رسد ضروری است.”

امارات متحده عربی از نزدیک در مذاکرات قبلی که مصر بحث های موازی را دنبال می کرد، شرکت نکرد. کارشناسان سازمان ملل می گویند که شواهد قابل اعتمادی وجود دارد که نشان می دهد امارات متحده عربی نیروهای پشتیبانی سریع را تسلیح کرده است که به آنها در دستیابی به پیشرفت کمک کرده است که دولت خلیج فارس آن را رد می کند.

نمایندگان ارتش سودان، نیروهای پشتیبانی سریع و امارات از اظهار نظر خودداری کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده “آماده مشارکت با طرف های منطقه ای است که بر متخاصمان نفوذ دارند” اما از اظهار نظر در مورد مذاکرات خودداری کرد.

* پیشروی نیروهای پشتیبانی سریع

نیروهای پشتیبانی سریع اکثر بخش‌های خارطوم و غرب سودان را کنترل می‌کنند، جایی که آنها به پاکسازی قومی متهم می‌شوند. آنها اخیراً به پیشرفت‌های نظامی سریعی دست یافته‌اند که ترس از تجزیه احتمالی این کشور، سومین کشور بزرگ آفریقا را افزایش داده است.

در این ماه، نیروهای پشتیبانی سریع به سمت شرق از پایگاه های خود در دارفور دور شدند و به بابانوسا در ایالت کردوفان غربی حمله کردند. نیروهای این کشور همچنین در ایالت الجزیره که ماه گذشته به آن حمله کرد، مستقر شدند.

در همان زمان، ارتش برای بازپس گیری مناطق پایتخت پیشروی کرد و غیرنظامیان را در مناطق تحت کنترل خود جذب و مسلح کرد.

همدی، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع که قبلاً محل اختفای او در طول جنگ نامعلوم بود، در تلاشی آشکار برای تجلی تصویر خود، اوایل این ماه یک تور منطقه‌ای را آغاز کرد. او به طور رسمی توسط تعدادی از رهبران آفریقایی مورد استقبال قرار گرفت، که باعث محکومیت ارتش شد.

همدی نشست برنامه ریزی شده با سپهبد عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان در جیبوتی را به تعویق انداخت که میانجی های منطقه ای گفتند که این دو نفر با آن موافقت کردند و دلیل عدم حضور همدی علیرغم سفر به کشورهای دیگر را مشکلات فنی عنوان کردند.

البرهان در دیدار با سربازان این هفته گفت که جنگ ادامه خواهد یافت مگر اینکه مذاکرات منجر به محاکمه سربازان RSF شود و غیرنظامیان به خانه های خود بازگردند.

(گزارش الکساندر کورنول، عزیز الیعقوبی و نفیسه آل طاهر – تهیه شده توسط محمد حرفوش برای بولتن عربی – ویرایش محمد محمد)

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار