کد خبر : 1514
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 فوریه 2024 - 8:10
-

محور مقاومت

سیاسی

چرا حماس اصرار به آزادی مروان برغوثی دارد؟

چرا حماس اصرار به آزادی مروان برغوثی دارد؟
برخی از فلسطینی ها مروان برغوثی را نلسون ماندلا، نامزد بعدی رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین می دانند، بدون ذکر برجسته ترین زندانی که توسط اسرائیل نگهداری می شود.
نقاشی دیواری با تصویر مروان برغوثی زندانی فلسطینی

برخی از فلسطینی ها مروان برغوثی را نلسون ماندلا، نامزد بعدی رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین می دانند، بدون ذکر برجسته ترین زندانی که توسط اسرائیل نگهداری می شود.

به گزارش اسوشیتدپرس، اکنون ازادی مروان برغوثی در مذاکرات اتش بس بین حماس و اسرائیل روی میز است و رهبران حماس روز جمعه از اسرائیل خواستند برغوثی را به عنوان بخشی از هرگونه توافق برای توقف جنگ در غزه ازاد کند.

این درخواست بار دیگر برغوثی را که نقش مهمی در سیاست فلسطین ایفا می کند، با وجود اینکه بیش از دو دهه در زندان های صهیونیستها است، مورد توجه قرار داده است. انتظار می رود ازادی او راه را برای انتخاب نهایی او به ریاست جمهوری هموار کند.

برغوثی شخصیت فراگیر

به گفته این اژانس، مانور حماس برای ازادی او به نظر می رسد تلاشی برای جلب حمایت مردمی از این گروه شبه نظامی و همچنین به رسمیت شناختن وضعیت او به عنوان یک شخصیت فراگیر فلسطینی باشد.

کادورا فارس، رئیس وزارت امور زندانیان فلسطینی در کرانه باختری اشغالی و مدتهاست که در مذاکرات برای ازادی زندانیان شرکت دارد، گفت: حماس میخواهد به مردم فلسطین نشان دهد که این یک جنبش بسته نیست، بلکه بخشی از ساختار اجتماعی فلسطین است. انها سعی می کنند مسئولیت پذیر باشند.”

 

اسامه حمدان، یکی از رهبران حماس، خواستار ازادی برغوثی شده است، زیرا میانجی های بین المللی تلاش می کنند اسرائیل و حماس را پس از نزدیک به چهار ماه جنگ به سمت توافق سوق دهند.

اسرائیل به دنبال آزادی بیش از 100 زندانی حماس در غزه است، در حالی که حماس خواستار پایان حمله نظامی ویرانگر اسرائیل و آزادی هزاران اسیر فلسطینی است.

حمله حماس در 7 اکتبر اسرائیل را به جنگ زمینی، دریایی و هوایی کشاند که به گفته وزارت بهداشت غزه بیش از 27000 فلسطینی را کشته و فاجعه انسانی را به وجود آورد.

در جریان آتش بس یک هفته ای در ماه نوامبر، بیش از 100 زندانی حماس آزاد شدند.

بر اساس برآوردهای اسرائیل، علیرغم اعلام کشته شدن 20 نفر از آنها، هنوز 136 زندانی در بازداشت هستند.

با افزایش تقاضاها در اسرائیل برای آزادی فوری بازداشت‌شدگان توسط حماس، و ترس از پایان یافتن زمان برای بازگرداندن ایمن آنها به کشورشان، فشارها بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، برای دستیابی به توافق افزایش یافته است.

برای فلسطینی ها، وضعیت اسفبار بستگان زندانی آنها ابعاد دیگری دارد.در حالی که اسرائیل “زندانیان امنیتی” را تروریست می داند، فلسطینی ها به طور گسترده آنها را به عنوان قهرمانانی می بینند که با اشغالگری اسرائیل مبارزه می کنند.

تقریباً هر فلسطینی یک دوست، خویشاوند یا آشنا در زندان های اسرائیل دارد.

بر اساس برآوردهای سازمان حقوق بشر اسرائیلی “هاموکد”، تعداد “زندانیان امنیتی” در حال حاضر در اسراییل حدود 9000 زندانی امنیتی است و حماس خواستار آزادی همه آنها است. اما حمدان در سخنان روز جمعه خود به طور خاص به دو مورد اشاره کرد: مروان برغوتی و احمد سعادت.

سعادت ریاست جناح جبهه مردمی برای آزادی فلسطین را برعهده دارد که مسئولیت قتل یک وزیر اسرائیلی در سال 2001 را بر عهده گرفت و به دلیل شرکت در این حملات به 30 سال زندان محکوم شد.

فلسطینی ها برغوتی 64 ساله را یکی از اعضای جنبش فتح به رهبری محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین، جانشین طبیعی عباس 88 ساله می دانند که رهبری تشکیلات خودگردان فلسطینی به رسمیت شناخته شده بین المللی را رهبری می کند، دولتی که بخش هایی از کشور را در اسرائیل اداره می کند. – کرانه باختری اشغالی

عباس که نیروهایش توسط حماس در سال 2007 از غزه اخراج شدند، امیدوار است پس از جنگ دوباره کنترل نوار غزه را به دست گیرد. اما او به دلیل فساد در داخل مقامات و هماهنگی امنیتی اش با ارتش اسرائیل از محبوبیت زیادی برخوردار نیست.

فلسطینی ها از سال 2006 که حماس اکثریت پارلمان را به دست آورد، انتخاباتی برگزار نکرده اند.

 برغوثی خلیفه عباس

    • فارس، یکی از حامیان برغوثی، معتقد است که اگر برغوثی ازاد شود، او یک نامزد اجماع در دور جدیدی از انتخابات خواهد بود که می تواند از حماس، فتح و دیگرجناح های فلسطینی حمایت کند.
    • یک نظرسنجی در زمان جنگ که در ماه دسامبر منتشر شد، برغوثی را به عنوان محبوب ترین سیاستمدار در میان فلسطینی ها، پیش از عباس واسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نشان داد.
    • برغوثی از سوی اسرائیلی ها به عنوان یک تروریست بزرگ دیده می شود و متقاعد کردن اسرائیل برای ازادی او یک نبرد دشوار خواهد بود.
    • برغوثی، یکی از رهبران انتفاضه دوم فلسطینیان در کرانه باختری در اوایل دهه ۲۰۰۰، در حال گذراندن پنج حکم حبس ابد برای نقش خود در چندین حمله مرگبار است.
    • در جریان انتفاضه، شبه نظامیان فلسطینی بمب گذاری های انتحاری مرگبار و حملاتی را علیه اتوبوس ها، رستوران ها، هتل ها و اسرائیلی هایی که در کرانه باختری رانندگی می کردند، انجام دادند و واکنش های نظامی اسرائیل را برانگیختند.
    • در سال ۲۰۰۲، برغوثی به اتهام قتل دستگیر شد و هیچ دفاعی نداشت و از به رسمیت شناختن اختیارات دادگاه خودداری کرد. از ان زمان، او بارها و بارها خود را در کانون توجه قرار داده است.
    • در سال 2021، او لیست خود را برای انتخابات پارلمانی ثبت کرد که بعدا لغو شد. چند سال پیش از ان، بیش از ۱۵۰۰ زندانی اعتصاب غذای ۴۰ روزه را برای درخواست رفتار بهتر در سیستم زندانهای اسرائیل رهبری کرده بودند. او از داخل زندان به درخواست برای ایجاد یک کشور فلسطینی در کرانه باختری، غزه واورشلیم شرقی، سرزمین هایی که در جنگ 1967 توسط اسرائیل تصرف شده بود، ادامه داد.
    • برغوثی در سال 1962 در روستای کوبار در کرانه باختری متولد شد. در حالی که در دانشگاه Birzeit تاریخ و سیاست می خواند، به رهبری اعتراضات دانشجویی علیه اشغال اسرائیل کمک کرد.
    • او نقش برجسته ای در سازماندهی اولین انتفاضه فلسطینی که در دسامبر 1987 اغاز شد، ایفا کرد، اما اسرائیل در نهایت او را به اردن تبعید کرد. او در دهه نود به کرانه باختری بازگشت، بخشی از توافقنامه های صلح موقت که قرار بود راه را برای تشکیل کشور فلسطین هموار کند، اما در پایان دهه ای که انتفاضه دوم اغاز شد، متوقف شد.
  • برغوثی در ان زمان به عنوان رهبر سیاسی شاخه مسلح فتح دیده میشد.
  • اسرائیل پیش از این درخواستها برای ازادی او را رد کرده بود. فارس که در مذاکرات شرکت داشت، گفت که اسرائیل از گنجاندن او در توافق سال ۲۰۱۱ برای مبادله بیش از هزار زندانی فلسطینی با یک سرباز اسیر شده در غزه توسط حماس خودداری کرده است. یحیی سینوار، رهبر فعلی حماس در غزه و مغز متفکر حمله ۷ اکتبر، در این مبادله ازاد شد.
  • مذاکرات سال ۲۰۱۱ حول ازادی یک زندانی بازداشت شده بود، اما خطراتی که جان بیش از ۱۰۰ زندانی را به دنبال دارد، فشار بیشتری بر اسرائیل برای ازادی زندانیان فلسطینی ایجاد میکند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار