کد خبر : 1620
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 7 مارس 2024 - 12:14
-

چین جنگ غزه را ننگ تمدن خواند

چین جنگ غزه را ننگ تمدن خواند

وزیر امور خارجه چین جنگ در غزه را «ننگ تمدن» و یک «غم‌نامه» (تراژدی) برای بشریت خواند و درخواست آتش بس فوری را تکرار کرد. به گزارش وصال نیوز به نقل از ایرنا، وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه (17 اسفند) در حاشیه نشست سالانه مجلس قانونگذاری چین در نشستی مطبوعاتی، جنگ اسرائیل در غزه

وزیر امور خارجه چین جنگ در غزه را «ننگ تمدن» و یک «غم‌نامه» (تراژدی) برای بشریت خواند و درخواست آتش بس فوری را تکرار کرد.

به گزارش وصال نیوز به نقل از ایرنا، وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه (17 اسفند) در حاشیه نشست سالانه مجلس قانونگذاری چین در نشستی مطبوعاتی، جنگ اسرائیل در غزه را «ننگ تمدن» خواند و درخواست‌های پکن برای «آتش بس فوری» را تکرار کرد.

وی تصریح کرد: «این یک تراژدی برای بشریت و یک ننگ برای تمدن است که امروز، در قرن بیست و یکم، نمی توان جلوی این فاجعه انسانی را گرفت.

تصور نادرست آمریکا از چین
او همچنین گفت که به رغم برخی پیشرفت‌ها در روابط با آمریکا از زمان دیدار شی جین پینگ و جو بایدن در نوامبر سال گذشته ( (آبان ۱۴۰۲)، اما آمریکا به وعده های خود عمل نکرده است.

وانگ یی، در این کنفرانس خبری گفت: تبادلات بین چین و آمریکا تنها در صورتی می تواند ادامه یابد که هر دو طرف به اختلافات خود احترام بگذارند و تصمیمات یکدیگر به رسمیت بشناسند.

وانگ در کنگره ملی خلق گفت: باید به این نکته اشاره کرد که برداشت نادرست طرف آمریکایی از چین همچنان ادامه دارد و وعده‌هایی که داده واقعاً محقق نشده است.

وی گفت: روش های سرکوب چین به طور مداوم در حال تجدید و لیست تحریم های یکجانبه به طور مداوم در حال گسترش است.

وانگ افزود: با این حال، جو بایدن به صراحت اعلام کرده بود که آمریکا به دنبال جنگ سرد جدید، تغییر نظام حاکم بر چین یا حمایت از استقلال تایوان نیست.

وانگ در ادامه اظهار داشت: چین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مورد هوش مصنوعی به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد که منعکس‌کننده نیاز به توسعه و امنیت است.

وی افزود:هوش مصنوعی باید همیشه تحت کنترل انسان باشد.

تنش زدایی ناخوشایند

تنش‌ها بین چین و آمریکا دو ابرقدرت جهانی از زمان برگزاری نشست تاریخی جو بایدن و شی جین پینگ روسای جمهور دو کشور در نوامبر گذشته (آبان ۱۴۰۲) در سانفرانسیسکو کمی کاهش یافته است، اما در آستانه انتخابات آمریکا در سال جاری که ممکن است شاهد بازگشت دونالد ترامپ، به کاخ سفید باشد، همچنان در تنش و ناآرام باقی مانده اند.

چین مدعی است که آمریکا در تلاش است تا سیاست توسعه فناوری پیشرفته و صنعتی خود را مهار و سرکوب کند، در حالی که هر دو ارتش در میان افزایش استقرار در سراسر آسیای شرقی از نزدیک به یکدیگر نگاه می کنند.

وانگ یی گفت: بنابراین ما از آمریکا می خواهیم که روند توسعه تاریخی را درک کند، به طور عینی و منطقی به توسعه چین نگاه کند (و) تعاملات فعالانه و عملی با چین را انجام دهد.

پکن همچنین با رویارویی‌های ژئوپلیتیکی مداوم در جبهه‌های مختلف، از جمله با اروپا در تجارت و جنگ اوکراین، ژاپن در موضوعات مختلف، و همچنین فیلیپین بر سر دریای جنوبی چین، مواجه است.

وانگ گفت: چین مایل به همکاری با روسیه برای تقویت محرک های جدید همکاری و تحکیم دوستی است.

چین و روسیه در فوریه ۲۰۲۲ زمانی که پوتین درست چند روز قبل از اعزام ده ها هزار نیرو به اوکراین از پکن بازدید کرد، توافق مشارکت «بدون محدودیت» را اعلام کرده بودند.

وانگ همچنین از گسترش طرح سفر بدون روادید چین خبر داد و گفت: چین از ۱۴ مارس به اتباع سوئیس، ایرلند، مجارستان، استرالیا، بلژیک و لوکزامبورگ اجازه سفر بدون روادید ارائه خواهد کرد.

چین در حال حاضر با ۲۲ کشور، از جمله تایلند، سنگاپور و مالزی، توافقنامه لغو روادید دوجانبه دارد.

چین همچنین به طور یک‌جانبه اجازه ورود بدون ویزا به شهروندان کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا، هلند و ایتالیا را به مدت ۱۵ روز داده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار