کد خبر : 442
تاریخ انتشار : شنبه 15 جولای 2023 - 9:28
-

جهاد فرهنگی و ضرورت آن

جهاد فرهنگی و ضرورت آن

نیاز امروز جامعه بشری به گوهر جهاد، آن هم از نوع «جهاد فرهنگی» نیازی مبرم و حیاتی است. هرچه هجوم فرهنگی و تبلیغات انحرافی و عوامل غفلت آفرینی در رسانه های شیطانی، بیش تر و گسترده تر و قوی تر باشد، و قلب و روح و روان انسانها، بیش تر در تیررس اعوان و انصار

نیاز امروز جامعه بشری به گوهر جهاد، آن هم از نوع «جهاد فرهنگی» نیازی مبرم و حیاتی است. هرچه هجوم فرهنگی و تبلیغات انحرافی و عوامل غفلت آفرینی در رسانه های شیطانی، بیش تر و گسترده تر و قوی تر باشد، و قلب و روح و روان انسانها، بیش تر در تیررس اعوان و انصار شیطان قرار گیرد، ضرورت جهاد فرهنگی بیش تر و شدیدتر احساس می شود.

«جهاد فرهنگی» تلاشی بزرگ و مقدس برای نگهبانی از افکار الهی، نگاه الهی، عواطف عالی انسانی و آرمانهای بلند اجتماعی و سلامت عقل و اندیشه و قلب و احساس جامعه بشری است. این جهاد، فقط دفاعی و برای جلوگیری از بیماریهای روحی، روانی نیست، بلکه انسان وظیفه دارد برای پیشگیری از این گونه امراض و رهایی گرفتاران و آزادی اسیران جامعه بشری بکوشد و خود و دیگران را از سقوط و هبوط در دامهای شیطان حفاظت کند. این جهاد، مرز نمی شناسد و محدود به مرزهای ایران و کشورهای اسلامی و منطقه خاص نیست، بلکه کوششی با انگیزه معنوی برای تحول فکری، اخلاقی در سراسر جهان است.

«جهاد فرهنگی» تلاش برای جریان جویباری از لیلة القدر است که فرهنگ آسمان را به زمینیان و دورافتادگان از ملکوت الهی می رساند. بازتابی از درخشش انوار الهی در کوه حراست که با نام خدا و برای خدا و با پیام «إقْرَأ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَق» آغاز می شود و آفاق نگاه و اخلاق و رفتار انسان را گسترش می دهد و سرآغاز «تمدّن و توسعه راستین» انسانی است.

آغاز حرکت در «جهاد فرهنگی»، کار خداست. سخن او آسایش را از برگزیدگان آفرینش و پیامران خود گرفت و آنان را به قیام واداشت. در این سیر، روح خاتم الانبیاء محمّد صلی الله علیه و آله نیز در زیر بارش وحی دگرگون شد. نیمی از شب یا بیش تر را بپا می خاست و با قلب هستی به گفتگو می نشست.

«یَـآأَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ * قُمِ الَّیْلَ إِلاَّ قَلِیلاً * نِصْفَهُ وآ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِیلاً * أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِیلاً »؛ «ای جامه به تن پیچیده، شب را بپای خیز، مگر اندکی، نیمی از آن یا اندکی از آن بکاه یا کمی بیفزای و قرآن را با دقت و تأمل تلاوت کن.»

«جهاد فرهنگی» جهادی کبیر است و کسی می تواند در این جهاد پیروز شود که گوش به سخنان کفر جهانی نسپرد و به فرهنگ قرآن مجهّز باشد. «فَلاَ تُطِعِ الْکَـفِرِینَ وَ جَـهِدْهُم بِهِ ی جِهَادًا کَبِیرًا »؛ «از کافران اطاعت نکن و به وسیله قرآن در برابر آنان به جهادی بزرگ برخیز.»

«جهاد فرهنگی» برخلاف درگیریهای نظامی، مبارزه ای کوتاه مدت و موقّت و زودگذر نیست. این جهاد وظیفه جاودانه انسان در صحنه زندگی اجتماعی است. در میدان رزم، در کلاس مدرسه و دانشگاه، در درون بازار، در پشت میز اداره، در محراب و منبر، در درون خانه و کارگاه و کارخانه، جریان دارد. در قرآن کریم چهل و چند بار واژه جهاد به کار رفته و ابعاد گوناگون آن تبیین شده است.

میدان جهاد فرهنگی

«جهاد فرهنگی» دو جبهه بزرگ و همیشگی دارد:

1. جهاد برای خودسازی و تزکیه اخلاقی؛

2. جهاد برای امر به معروف و ساختن جامعه اسلامی.

خودسازی همان جهاد اکبر است که در فرهنگ اسلامی، علومی مثل، اخلاق و عرفان و حکمت عملی، آموزه های لازم و آگاهیهای مورد نیاز برای حضور در این نبرد مقدس را آموزش می دهد.

جهاد کبیر نوع دوّم از جهاد فرهنگی است که نهادهای آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، و اطلاع رسانی، تربیتی دنیای اسلام، ایفای این مسئولیت الهی را برعهده دارند. جهادِ رسانه ها، جهادِ خبرگزاریها، جهاد هنری و هنرمندان، جهاد مطبوعات و جهاد دنیای صوت و تصویر، «جهاد فرهنگی» است. آموزش و تبلیغ و روشنگری و شبهه زدایی و اصلاح اندیشه و اخلاق و رفتار جامعه بشری در پرتو معارف قرآنی و آموزشهای اهل بیت نبوی صلی الله علیه و آله ، «جهاد فرهنگی» است. تلاش برای آگاه کردن بی خبران نسبت به انبیا، مبارزه با جهل و بی سوادی نسبت به معارف توحیدی، سعی در رفع بیماریهای فرهنگی و التقاط و تحجّر و انحراف اندیشه ها و تحریف قرآن و حدیث، «جهاد فرهنگی» است.

«جهاد فرهنگی» برای پاسداری از سلامت قلبها و بینشها در برابر بیماریهای قلبی و معرفتی است. فرعونها، قارونها، سامریها، و بلعمها با استفاده از «زور» و «پول» و «هنر» و «تقدّس» مردم را از معرفت و عبادت خدا باز می دارند و به بردگی و تسلیم در برابر طاغوتها فرا می خوانند. اینان منکر جهان غیب و وحی آسمانی و آیات الهی هستند، پای از گلیم خویش درازتر کرده اند، و دنیاگرایی، آنان را به مبارزه با کلیم خدا کشانده است. آنان بندگان خدا را غلام و کنیز خویش می خواهند. رهاسازی جامعه از فرهنگ طاغوتی و معیارها و موازین فرعونی و استانداردها و داوری کفر جهانی، «جهاد فرهنگی» و «جهادی کبیر» است.

برنامه ریزی برای ایجاد انحراف فرهنگی

رسانه های دنیای کفر، دانشگاهها و مدارس وابسته به استکبار جهانی، متون و مواد آموزشی و مطبوعات بیگانه، برای بلاد اسلامی خوراک فکری ناسالم تولید و توزیع می کنند و سرگرمی می آفرینند و ارزان و رایگان در اختیار فرزندان اسلام و قرآن می نهند، و برای نفوذ در رسانه ها و نهادهای فرهنگی دنیای اسلام می کوشند.

«جهاد فرهنگی» امروز اقدامی ضروری و مقدس برای شناخت انحرافها، افشای دسیسه ها و تحریفها و تلاش در جهت تعلیم و آموزش و اطلاع رسانی صادقانه و دلسوزانه درباره اسلام ناب محمّدی و معارف اهل بیت نبوی صلی الله علیه و آله است. شناخت نیروهای دشمن، سنگرهای دشمن، نفوذیهای دشمن، اندیشه های دشمن، اهداف دشمن، ابزارها و شیوه های آنان در جهاد فرهنگی، رسالتی است که بر دوش اندیشمندان و عالمان و دانشوران و مدیران و مسئولان نظام اسلامی سنگینی می کند.

مدارس علوم اسلامی، کتابخانه های سالم دینی، شبکه های سالم رادیویی، امثال «رادیو معارف»، شبکه های ناب قرآنی و حدیثی، مطبوعات سالم دینی، منابر و مساجد، سایتها و وبلاگهای دینی، هر کدام سنگری در جبهه فرهنگی است و مدیران و مسئولان این نهادها، سربازان و افسران جهاد مقدس فرهنگی هستند.

سازمان دهی علماء، فضلاء، طلاّب، دانشجویان و اندیشمندان متعهّد دنیای اسلام و تقسیم کار در میان سربازانِ «جهاد فرهنگی» پیش نیاز تشکیل و تأسیس و سازماندهی سپاه و ارتش فرهنگی اسلام است.

جذب نیروها، آموزش آنان، سازماندهی تخصصها، تمرین و حفظ آمادگی و تجهیز ارتش فرهنگی اسلام به جدیدترین ابزارهای هجوم و دفاع فرهنگی و تقویت روحیه و اتحاد و آگاهی و انگیزه افسران و سربازان در جبهه فرهنگی مسئولیتی بزرگ، مقدس، دشوار و در عین حال شیرین است. مبلّغ و محقق و مرجع و نویسنده و استاد و مدرّس، هر کدام باید نقش خویش را در جهاد فرهنگی به خوبی ایفا کنند و جایگاه خویش را بشناسند.

«جهاد فرهنگی» تلاش برای گسترش ایمان و تفکر قرآن و اهل بیت علیهم السلام در سراسر گیتی است. این جهاد نیز بدون فرماندهی، سازماندهی، هماهنگی، آمادگی، و اخلاص و ایثار و تلاش و استقامت به پیروزی نمی رسد. فرزندان فیضیّه و حوزه های علوم اسلامی که سربازان ولیّ عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف) و دانش آموختگان دانشگاه امام صادق علیه السلام هستند، باید سخن امام صادق علیه السلام را به یاد آورند که فرمود: «عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثِّغْرِ الَّذِی یَلِی اِبْلِیسُ وَعَفَارِیتُهُ یَمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَی ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا وَعَنْ اَنْ یَتَسَلَّطَ عَلَیْهِمْ اِبْلِیسُ وَشِیعَتُهُ؛ عالمانِ پیروِ ما، مرزبانان مرزی هستند که ابلیس و دستیاران پلید و نیرومند او در کنارش قرار دارند. آنان از هجوم شیاطین و پیروانش و سلطه آنان بر شیعیان ضعیف ما جلوگیری می کنند.»

«جهاد فرهنگی» جهادی داوطلبانه و افتخاری و بدون در نظر گرفتن پاداش مادّی است. حضور در این میدان، کار هر کسی نیست. در این جهاد از نیروهای اجباری و کاری برنمی آید. باید به معنای واقعی بسیجی، بی توقع، با انگیزه و ایثارگر بود، تا بتوان در این نبرد مقدس قلّه ای را فتح کرد. هر کسی با این انگیزه ثبت نام می کند، باید قدمش را مبارک دانست و حضورش را گرامی داشت.

نوآوری در جهاد فرهنگی

همان گونه که سپاه و ارتش در ایفای مسئولیت و انجام مأموریتهای خویش مدام باید به نوسازی تجهیزات و آموزش و سازمان دهی و آمادگیهای خویش بیاندیشند، مبلّغان گرامی و نهادهای تبلیغی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اطلاع رسانی دنیای اسلام هم باید ضمن کسب آمادگیهای ایمانی، اخلاقی، علمی و اجتماعی، با آزاداندیشی، نهضت تولید علم، تجدید سازمان و تکمیل مواد آموزشی و متون درسی، و امکانات و تجهیزات خویش را نوسازی و به روز کنند و خود را برای حضور در جبهه امروز آماده نمایند.

موفقیت در جهاد فرهنگی به معنای فتح قلّه اندیشه ها و قلبها و نصب پرچم قرآن و اهل بیت علیهم السلام در آفاق بلند گیتی و اعماق روح انسانهاست. پیروزی در این جهاد، نیاز به تحوّل و بازنگری در ابعاد گوناگون زندگی دارد.

ـ تحوّل از ریا به اخلاص؛

ـ تحوّل از ناآگاهی به آگاهی؛

ـ تحوّل از فرصت سوزی به اغتنام فرصتها؛

ـ تحوّل از بی تفاوتی به احساس مسئولیت و اهتمام به امور مسلمین؛

ـ تحوّل از انفعال به فعالیّت و پیشگامی؛

ـ تحوّل از بی برنامگی به برنامه ریزی و نظام مندی؛

ـ تحوّل از تفرقه به سوی اتحاد و برادری؛

ـ تحوّل از نزدیک بینی به آینده نگری؛

ـ تحوّل از عادت گرایی به وظیفه شناسی؛

ـ تحوّل از سرگرمی به گرمابخشی و حرارت آفرینی؛

ـ تحوّل از مدرک گرایی به مقصدگرایی؛

ـ تحوّل از عادتها به فطرتها؛

ـ تحوّل از فیلم به واقعیّت؛

ـ تحوّل از دروغ به صداقت و راستی؛

ـ تحوّل از نومیدی به امیدواری؛

ـ تحوّل از خود کم بینی به خودباوری؛

ـ تحوّل از بدبینی به واقع بینی و حسن ظن؛

ـ تحوّل از فردگرایی به سوی همکاری و کار جمعی؛

ـ تحوّل از کینه ها به زلالی و مهرورزی؛

ـ و تحوّل از هر نوع مظالم فردی و اجتماعی به سوی عدالت و انصاف.

با این تحوّلات فکری، اخلاقی و اجتماعی، علمی و فنّی و ساختاری، جادّه پیروزی هموار می گردد. دست یابی به اهداف بلند الهی و معنوی آسان می شود و حوزه و جامعه رنگ الهی به خود می گیرد. و با این دگرگونیها، دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان به استجابت می رسد. إن شاء اللّه

«اَللَّهُمَّ افْتَحْ لِی اَبْوَابَ الْجِنَانِ وَاَغْلِقْ عَنِّی اَبْوَابَ النِّیْرَانِ وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاَوَةِ الْقُرْآنِ یَا مُنْزِلَ السَّکِینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤمِنِینَ».

«جهاد فرهنگی» همچون جهاد نظامی تلاشی برای گشودن دروازه های بهشت و بستن دربهای جهنّم و انس انسان با آفریننده عالم و اهدای اطمینان و آرامش به دلهای حق باوران جهان است.

والسلام

 

منبع: حوزه نت

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار