کد خبر : 927
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 سپتامبر 2023 - 8:43
-

اولین سفر به قلب منهتن و حرکت هوشمندانه‌ای که جهان را غافلگیر کرد

اولین سفر به قلب منهتن و حرکت هوشمندانه‌ای که جهان را غافلگیر کرد

به گزارش وصال نیوز به نقل از یرنا- رویکرد رئیس‌جمهور در جریان نخستین سفر به نیویورک در بیست و هشتم شهریور ۱۴۰۱ مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت؛ طرح سخنانی در دفاع از امنیت ملی، عدالت‌خواهی و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی نظام سلطه در صحن سازمان ملل متحد و همچنین نمایش تصویر قهرمان مبارزه با

به گزارش وصال نیوز به نقل از یرنا- رویکرد رئیس‌جمهور در جریان نخستین سفر به نیویورک در بیست و هشتم شهریور ۱۴۰۱ مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت؛ طرح سخنانی در دفاع از امنیت ملی، عدالت‌خواهی و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی نظام سلطه در صحن سازمان ملل متحد و همچنین نمایش تصویر قهرمان مبارزه با تروریسم، جهانیان را غافلگیر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل یکی از مهمترین تریبون‌های جهانی و بین‌المللی است و حضور در این مجمع برای روسای جمهور و مقامات کشورهای مختلف فرصت مغتنمی است تا از این طریق دیدگاه‌ها و نظرات کشور خود را برای افکار عمومی جهان بیان و تبیین کنند. ایران در طول ۴۰ سال گذشته توانسته از طریق این تریبون جهانی بسیاری از مواضع، موضوعات و مسائل مورد نظر خود را به مخاطبین انتقال دهد.

اما در دولت آیت الله رئیسی به دلیل شرایط بین‌المللی و سر لوحه قرار دادن سه مولفه اساسی «عزت، حکمت و مصلحت» نگاه ویژه‌تری به این تریبون شده است. آیت الله رئیسی در جریان نخستین سفر خود به نیویورک برای حضور در هفتاد و هفتمین مجمع‌ عمومی سازمان ملل که در بیست و هشتم شهریور ماه صورت گرفت از این فرصت به‌خوبی استفاده کرد و اقداماتی انجام داد که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. او در جریان سخنرانی خود در مجمع‌ عمومی سازمان ملل تصویر شهید سلیمانی را به جهانیان نشان داد که دنیا را مبهوت کرد.

آیت‌الله رئیسی همچنین در مدت محدود حضور خود و هیات همراه وی در نیویورک ضمن مرور و ارائه سیمایی از جنایات ضد حقوق بشری آمریکا و غرب علیه ملت ایران سعی کرد تا بار دیگر مانع شود که برخی اتفاقات داخلی دستاویز سوء استفاده کسانی قرار گیرد که خود در عمل بارها نشان داده‌اند رعایت حقوق این ملت در اولویت آنها نبوده و نیست.

رئیس‌جمهور در جریان سفر پنج روزه به مسأله درگذشت «مهسا امینی» هم اشاره کرد تا فرصت هرگونه سوءاستفاده را از مخالفان سفر خود به نیویورک بگیرد؛ رئیسی در جمع ایرانیان مقیم آمریکا تأکید کرد موضوع فوت این دختر را همان طور که به پدر این دختر خانم قول داده‌ است با جدیت پیگیری خواهد کرد… اعتراض اشکالی ندارد؛ اما اغتشاش در هیچ جای دنیا پذیرفتنی نیست، چون امنیت مردم و جامعه را به خطر می‌اندازد.

آیت‌الله رئیسی همچنین همزمان با تجمع مخالفان جمهوری اسلامی مقابل مقر سازمان ملل که برای آن خیلی تبلیغ کرده بودند، در خیابان‌های نیویورک پیاده روی کرد تا این پیام را بدهد که مخالفان نظام در خارج از کشور نمی‌توانند سفر او را تحت شعاع قرار دهند.

اولین سفر به قلب منهتن و حرکت هوشمندانه‌ای که جهان را غافلگیر کرد

نکته مهم دیگر در جریان نخستین سفر رئیس‌جمهور به نیویورک این بود که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خط ارتباطی با دیگر کشورها فراهم شد تا ایران بتواند روابط خود با دیگر کشورها که مقصد ارتباط و تجارت هستند مانند آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا را تقویت کند.

قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم جریان شکست خورده در انتخابات بر این باور بودند که دولت سیزدهم شانس پیشبرد و موفقیت در اجرای برنامه‌ها و اهدافش در حوزه روابط بین المللی را ندارد اما عملکرد دوساله دولت ثابت کرد که سخت در اشتباهند و این دولت در زمینه سیاست بین المللی بسیار فعال عمل کرد و با رویکرد متعادل و متوازن در دیپلماسی، توانست گشایش‌های زیادی را در عرصه سیاست خارجی به روی ایران باز کند و توانست با دیپلماسی عزتمندانه ایران را عضو دو نهاد بین‌المللی مهم شانگهای و بریکس کند و روابط با کشورهای شرق، روسیه، چین، هند و آسیای میانه را به یک ثبات در روابط استراتژیک برساند. در حالی که پیش از این یکی از مشکلات این بود که بسیاری از این کشورها بر روی نوع همکاری استراتژیک با ایران شک و تردید داشتند و نمی‌دانستند ایران در کدام سمت عمل می‌کند.

تغییر نگاه جهان به دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران

دولت آیت الله رئیسی از آغاز تلاش کرده نگاه جهانیان را به راهبرد دیپلماسی جمهوری‌اسلامی ایران تغییر دهد و راهبرد سیاست خارجی ایران را از نگاه به غرب که مبتنی بر التماس و مذاکره بود به راهبرد مبتنی بر عملگرایی و عزتمندانه از موضع اقتدار بازتعریف کند. امروز بعد از ۲ سال از عمر دولت، نتایج این راهبرد در حال نمایان شدن است؛ از اشتیاق کشورهای آمریکای لاتین برای توسعه همکاری‌ها با ایران تا احیای روابط با عربستان و تمایل چین و روسیه برای تعمیق شراکت استراتژیک با ایران.

ایران؛ اهل مذاکره

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه ، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری و وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رئیس جمهور را در این سفر همراهی کردند. که همراهی آقای باقری با رئیس جمهور در سفر به نیویورک نشان از آن داشت که ایران اهل مذاکره است.

بدرقه‌ای پدرانه با آرزوی توفیق

آیت‌الله رئیسی پیش از عزیمت به نیویورک با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد و در این دیدار گزارشی از برنامه‌های پیش‌رو در سفر به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد.

اولین سفر به قلب منهتن و حرکت هوشمندانه‌ای که جهان را غافلگیر کرد

صدای ملت ایران خواهم بود

آیت الله سید ابراهیم رئیسی سال گذشته پیش از عزیمت به نیویورک با بیان اینکه حضور من در این سفر به عنوان صدا و نماینده این ملت خواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر با تحریم و تهدید، ملت ایران متوقف می‌شد، حضور ما در سازمان ملل عزتمندانه نخواهد بود، اما حضور من در این سفر عزتمندانه و با افتخار است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سفر به نیویورک با دعوت رئیس سازمان ملل انجام می گیرد، گفت: این سفر فرصتی برای بیان دیدگاه‌ها و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران است. همچنین فرصتی برای بیان ظلم‌هایی است که به ملت ایران و مردم تحت ستم دنیا شده است. این سفر محل تبیین ظلم‌ها و بی عدالتی‌هاست. در واقع این سفر می‌تواند یکی از جلوه‌های جهاد تبیین باشد.

سازمانی ملل سازمانی برای همه

آیت الله رییسی همچنین سال گذشته در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی، اظهار کرد: من برای شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به این سفر آمدم. در این سفر با توجه به فرصت هایی که وجود دارد، به بیان دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران می پردازم و نقطه نظرات خود را به اطلاع شرکت کنندگان و شنوندگان می رسانم. سازمان ملل متحد حقیقتا باید سازمان ملل باشد، نه سازمان دولت قدرتمند. ما با مشکلات جهانی روبرو هستیم و در این نشست ها می توان درباره آنها بحث کرد.

رییسی با بیان اینکه مشکلات عمومی است و راهکارها هم باید براساس خرد جمعی و مشورت عمومی باشد، افزود: مثلا موضوع تحریم حربه ای است که قدرت های بزرگ آن را به دست گرفته اند تا به ملت ها فشار بیاورند. از آن سو سایر کشورها هم رفتار متقابل خواهند داشت که این رفتارها با صلح، آرامش و امنیت در تضاد بوده و ملت ها متضرر می شوند.

صدای قربانیان ترور

خانواده شهدای ترور همزمان با سفر رئیس جمهور به مقر سازمان ملل بیانیه‌ای خطاب به وی صادر کرد که در این بیانیه آمده است؛ ما به عنوان خانواده ۱۷۰۰۰ شهید ترور کشور و به نمایندگی از شهروندان کشورمان از شما و دولت محترم جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم تا به طور جدی نسبت به احقاق حقوق خانواده های قربانیان ترور از طریق مجامع و نهادهای بین المللی جهت پیگرد، استرداد و محاکمه ی سرکردگان گروهک تروریستی منافقین به جرم ترور هزاران شهروند و خیانت در جنگ تحمیلی علیه ملت ایران در کنار دیکتاتور سابق عراق اقدام بفرمایید و صدای رسای قربانیان ترور در جامعه جهانی باشید و این اطمینان را به حضرتعالی و دولت محترم می دهیم که خانواده بزرگ شهدا و قربانیان ترور کشور در این مطالبه جدی و عاجل در کنار شما و پشتیبان شما خواهند بود.

سخنرانی آیت‌الله رئیسی در اجلاس سران تحول آموزش سازمان ملل

سند بنیادین آموزش و پرورش ایران بدون اتکا به رویکردهای سکولار سند ۲۰۳۰ تدوین شد

رئیس جمهور در نخستین برنامه سفر خود به نیویورک در اجلاس سران تحول آموزش سازمان ملل که با همکاری یونسکو برگزار شده ببود شرکت کرد و با بیان اینکه معتقدیم تحول در آموزش بدون توجه به «خانواده، عدالت و معنویت» میسر نخواهد بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خود را با ابتناء به فلسفه تربیتِ ایرانی- اسلامی و بدون اتکا به رویکردهای تک بعدیِ سکولارِ موجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است.

وی بیان کرد: متاسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و تدوین منظومه‌های فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده‌ است.

دیدار با مکرون

تضمین بدهید و قید پرونده‌های پادمانی را بزنید

یکی از دیدار های مهم آیت الله رئیسی دیدار با همتای فرانسوی خود بود که رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه با تأکید بر اینکه ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، لازمه حصول این توافق را تضمین‌های اطمینان بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران خواند و گفت: سطح همکاری‌ها و روابط ایران و فرانسه قابل ارتقاء است ضمن اینکه اروپا باید در عمل نشان دهد که سیاست‌های آن مستقل است و تابع خواست و سیاست آمریکا نیست.

وی در این دیدار با اشاره به خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات آن، و همچنین عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهدات خود به منظور انتفاع اقتصادی ایران از توافق، افزود: با وجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق و خسارات ناشی از آن، خواسته جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین‌های اطمینان‌بخش یک خواسته کاملاً معقول و منطقی است.

اولین سفر به قلب منهتن و حرکت هوشمندانه‌ای که جهان را غافلگیر کرد

رئیس‌جمهور کشورمان، مفتوح ماندن پرونده‌های ایران در آژانس را مانع جدی دستیابی به توافق برشمرد و گفت: رویکرد آژانس به مسائل باید فنی و به دور از فشارها و القائات دیگران باشد و ما معتقدیم بدون مختومه شدن پرونده‌های ایران، دستیابی به توافق امکان‌پذیر نیست.

آیت الله رئیسی رویکرد دوگانه آژانس به فعالیت‌های مخرّب هسته‌ای رژیم صهیونیستی را نشانه ای از سیاست‌زدگی برشمرد.

در این دیدار امانوئل ماکرون پیشنهادهایی برای مذاکرات جاری مطرح و اذعان کرد: این یک واقعیت است که در شرایطی که آژانس، عمل به تعهدات از طرف ایران را به طور کامل اعلام کرد، آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و طرف‌های اروپایی نیز نتوانستند به تعهدات خود مبنی بر استفاده ایران از منافع اقتصادی توافق عمل کنند.

دیدار با رئیس شورای اروپا

تحریم‌ها جلوی ما را نمی‌گیرد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دومین روز از سفر خود به نیویورک، در دیدار «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا که در هتل محل اقامت رئیس جمهورکشورمان انجام شد، با برشمردن راه‌حلها و پیشنهادهای ایران برای حل موضوع هسته‌ای و همچنین مسائل مربوط به فلسطین، افغانستان، یمن و اوکراین، خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورها نمی‌تواند برای این رژیم امنیت‌آفرین باشد.

رئیس جمهور اعمال تحریم علیه کشورها را از جمله اقدامات ضدانسانی و ناقض حقوق بشر برشمرد و افزود: تحریم ایران نقض ناروای حقوق ۸۰ میلیون ایرانی و از مصادیق جدی نقض حقوق بشر است.

رئیس جمهور حل و فصل مسائل پادمانی را یکی از مقدمات دستیابی به توافق درباره مسائل هسته‌ای عنوان و تصریح کرد: اگر مسائل پادمانی حل نشود چه تضمینی وجود خواهد داشت که در فردای توافق دوباره سه کشور اروپایی اقدام به پیشنهاد و پیگیری صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران نکنند، بنابراین مطالبات ایران برای حل مسائل پادمانی کاملاً منطقی است.

رئیسی تاکید کرد: تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران ما را متوقف نکرده و نخواهد کرد و روند رشد و پیشرفت کشورمان را با قوت ادامه خواهیم داد.

دیدار با نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور بولیوی

دیدارهای نوبت ظهر آیت الله رئیسی در دومین روز از سفرش با حضور شهباز شریف نخست ‌وزیر پاکستان در هتل محل اقامت رئیسی آغاز شد که در آن هر دو طرف بر افزایش دیدارها و رایزنی‌های مقامات دو کشور و تاثیر سازنده‌ آن بر گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط میان ایران و پاکستان تاکید کردند.

در ادامه دیدارها لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری بولیوی هم در ملاقات خود با رئیسی خواستار تداوم و تعمیق همکاری‌ها شد، دیدگاهی که از سوی رئیس‌جمهوری ایران نیز با این جملات مورد تاکید قرار گرفت: وزیر امور خارجه ایران موظف است کمیسیون مشترک همکاریهای دو کشور را فعال کند. همچنین نتیجه این همکاری‌ها باید برای هر دو کشور محسوس و عملیاتی باشد.

گزارش الکاظمی از وضعیت عراق به رئیسی

میهمان بعدی رئیسی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق بود که با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت سیاسی کشورش، از حسن نیت و تلاش‌های دولت جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری‌ها با عراق نیز قدردانی کرد. رئیس‌جمهوری نیز در این دیدار ابراز امیدواری نسبت به سریع‌ روند سیاسی در عراق با تفاهم و گفت‌وگو برای تشکیل دولتی مقتدر ، به سخنان نخست‌وزیر عراق درباره لزوم تسریع در تکمیل پروژه مسیر ریلی بصره به شلمچه اشاره کرد و گفت: رفع گره کوچک این پروژه و تکمیل سریع‌تر آن نتایج و دستاوردهای عظیمی در گسترش تعاملات و همکاری‌های دوجانبه و نیز تسهیل تردد زائران به اماکن مقدسه دو کشور خواهد داشت. او در ادامه با قدردانی از حسن نیت و تلاش‌های دولت عراق و شخص نخست‌وزیر این کشور برای بهبود روابط کشورهای منطقه با یکدیگر و از جمله ایران و عربستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از اصلاح روابط با عربستان استقبال می‌کند اما اصرار داریم که این روند بر اساس توافقات و تفاهمات انجام‌شده در گفت‌وگوهای مسئولان دو کشور در عراق پیش برود.

دیدار با رئیس جمهور سوئیس

آمریکا رفتارهای گذشته خود را جبران کند

شامگاه دومین روز سفر به نیوریوک برای رئیس‌جمهوری با حضور گای پارملین همتای سوئیسی او در محل اقامتش گذشت که در آن بر افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و بخصوص تسهیل روابط پولی و بانکیِ دو کشور تاکید شد. دیداری که البته از طرح موضوع مذاکرات هسته‌ای هم خالی نماند و رئیس‌جمهوری مشکل قضیه هسته‌ای را تصمیم نگرفتن آمریکایی‌ها دانست و گفت: ما میز مذاکره را ترک نکرده و برای یک توافق خوب و عادلانه آماده‌ایم، اما با توجه به سابقه آمریکا، مطالبه جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین پایداری توافق، مطالبه‌ای کاملاً منطقی است.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه دولت کنونی آمریکا مدعی مخالفت با تصمیم‌های دولت قبل، و بازگشت به توافق است، گفت: ما تاکنون رفتار عملی و جدی که نشانه جبران رفتارهای گذشته و رفع تحریم‌های ظالمانه باشد، مشاهده نکرده‌ایم.

دیدار با رهبران ادیان

در مقابل ظلم و تجاوز به حقوق انسان‌ها حساس باشیم

جز برگزاری این دیدارها، آیت‌الله رئیسی در نشستی با حضور رهبران ادیان الهی نیز حاضر شد و در سخنان خود با تأکید بر ضرورت توجه رهبران و پیروان ادیان الهی به مساله عدالت و مقابله با بی‌عدالتی در جهان، افزود: اگر می‌خواهیم عصرها و نسل‌ها به دین گرایش پیدا کنند، باید در مقابل ظلم و تجاوز به حقوق انسان‌ها حساس باشیم. دین اسلام برای این منظور راهکاری مترقی به نام امر به معروف و نهی از منکر اندیشیده است که به نوعی ضمانت اجرای دین در جامعه محسوب می‌شود. این اصل مهم در اسلام، یک نظارت اجتماعی به خصوص نسبت به سیاستمداران، صاحبان قدرت و ثروت است.

سومین روز سفر سید ابراهیم رئیسی به نیویورک برای حضور در هفتاد و هفتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی در مجمع عمومی آغاز شده بود و با دیدار با رهبران برخی کشورهای آسیایی و اروپایی ادامه یافت و با حضور در جمع متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا پایان یافت.

سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل

رئیس جمهور در سخنرانی خود در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل با بیان اینکه ملت ایران بر این باور است که عدالت، وحدت‌آفرین است و ظلم،‌ جنگ افروز، تاکید کرد: اینکه کشوری در داخل خود مدعی عدالت باشد، اما در خارج، انواع تروریست‌ها را تربیت کند و به جان ملت‌ها بیاندازد، یا با تحمیل فشارهای مختلف، ملت‌ها را به تسلیم وادار کند، باید هم از بشریت شرم کند، هم از آزادی، و هم از عدالت.

آیت‌الله رئیسی همچنین گفت: انقلاب اسلامی ایران، تبلور حرکت ملت ایران به سمت عدالت بود که با وجود فتنه‌های مختلف، توانسته است از کرامت و اصالت آرمان‌های خود صیانت نماید. ملت ایران در گام نخست، بنای یک نظم مدنی- سیاسی پیشرفته بر اساس «عقلانیتِ منبعث از وحی» را به نام جمهوری اسلامی بنا نهاد و در گام دوم، به دنبال شکل دهی به «نظم و نظام عادلانه بین‌المللی» است. عناصر کلیدی در این مسیر، «خداخواهی، آگاهی‌بخشی، نوع دوستی، و چندجانبه‌گرایی» است.

او با پرداختن به موضوع حقوق بشر تصریح کرد: انسانیت، منحصر به بخشی از انسان‌ها نیست و حقوق بشر جز با تامین حقوق همه بشر متصور نیست. جمهوری اسلامی ایران با الهام از باورهای دینی و بر مبنای روح و نص قانون اساسی خود، یکی از کارآمدترین سازوکارها را در صیانت از حقوق بشر در اختیار داشته و با موثرترین ابزارها، استیفای حقوق نقض شده هر فرد را رسالت انسانی، مسئولیت حاکمیتی و وظیفه الهی و یک ماموریت تفویض شده از سوی مردم می‌داند. جمهوری اسلامی، استانداردهای دوگانه برخی از دولت‌ها در زمینه حقوق بشر را مهمترین عامل نهادینه شدنِ نقضِ حقوق انسان دانسته که پیامد آن، موضع گیری‌های متنوع و متعدد در قبال یک رخداد در حال بررسی در جمهوری اسلامی ایران و سکوت مرگبار درباره قتل ده‌ها زن بی پناه در مدت کوتاهی در یکی از کشورهای غربی است. تا زمانی که این دوگانگی پابرجا باشد، حقوق بشر از گزند نقض های مکرر در امان نخواهد بود.

رئیس‌جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنرانی‌اش مطرح کرد: امروز هژمونی‌طلبی و روحیه‌ی جنگ سرد، دنیا را آزار می‌دهد و دوران جدیدی از ناآرامی، جهانِ ما را تهدید می‌کند. خواستِ ملت‌های جهان برای تحقق عدالت، شدیدتر و اراده‌ آن‌ها برای پیشرفت، استقلال و برخورداری از امنیت، جدی‌تر شده است. بارور شدن دکترین مقاومت، جلوه بارز عزم ملتها برای تحقق عدالت است. اما در مقابل، یکجانبه‌گرایی به دنبال عقب نگه داشتن کشورها از مسیر توسعه مستقل خود است. آمریکا نمی‌تواند بپذیرد که کشورها روی پای خود بایستند و خام‌اندیشانه، نظامی‌گری را مایه امنیت تصور می‌کند.

آیت‌الله رئیسی درباره مسائل منطقه‌ای گفت: در همه‌ی گفتگوهای پرشماری که با روسا و سران منطقه داشته‌ام یکی از مهمترین نکات مشترک این بوده که امنیت منطقه باید بصورت «درون‌زا و بدون مداخله‌ی خارجی» تأمین شود و راه آن، همکاری است نه بلوک‌بندی. دوران پیشِ رو، دورانِ «همکاری‌های پایدار، رفاه،‌ ثبات و برادری» است، اگر سرنوشت منطقه به دست خود کشورهای منطقه رقم بخورد. اشغالگران و غاصبان، رفتنی هستند و همسایگان برای یکدیگر باقی می‌مانند.

او در ادامه با پرداختن به موضوع هسته‌ای ایران مطرح کرد: اجازه دهید توجه شما را به یکی دیگر از جلوه‌های بی‌عدالتی، یعنی برخورد دوگانه غرب با فعالیتهای صلحآمیز هسته‌ای ایران جلب کنم. در حالی‌که رکن اساسیِ امنیتِ جهانی، «خلعِ سلاحِ جهانی» است اما برخی قدرتها تلاش دارند با مسئله‌سازی از فعالیتهای صلح‌آمیز ایران، مساله اصلی یعنی خلع سلاح جهانی، به فراموشی سپرده شود.

آیت‌الله رئیسی گفت: من به‌ عنوان نماینده‌ی ملت بزرگ ایران صریحا اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و این سلاح جایی در دکترین دفاعی ما ندارد. این حکم حکومتی، در فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای حفظه‌الله اعلام شده است و برای دولت و ملت ایران، فتوای شرعی معظم‌له از هر نظارت بین‌المللی نافذتر است.

یک اقدام تاریخی

رئیس جمهور در سفر به نیویورک در ابتکاری از فرصت حضور رسانه‌های دنیا بهره جست و تصویر سردار سلیمانی را در سازمان ملل مقابل رسانه‌ها قرارداد. این در حالی است که رسانه‌های غربی در این سال‌ها اخبار مربوط به شهادت سردار سلیمانی به دستور ترامپ را سانسور کرده یا حتی شبکه‌های اجتماعی اجازه انتشار تصویر شهید سلیمانی را نمی‌دهند.

رئیس جمهور با نشان دادن تصویری از حاج قاسم سلیمانی به حاضران در جلسه، از وی به عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم یاد کرد و با اشاره به اعتراف دونالد ترامپ به صدور دستور ترور فرمانده نیروی قدس سپاه، متذکر شد: رسیدگی عادلانه قضایی به جنایتی که رئیس جمهور سابق آمریکا به آن اعتراف کرده، خدمت به انسانیت است تا از این ظلم که به ملت‌های منطقه شده است، به نحوی دل‌های جراحت‌دیده از این ظلم تَشفّی پیدا کند و از این پس، ظلم زبون گردد و عدالت، سربلند باشد. برخی این اقدام رئیس‌جمهور را مشابه اقدام شهید رجایی در سازمان ملل دانستند که کفش خود را درآورد و آثار شکنجه دوره پهلوی را به حضار نشان داد.

اولین سفر به قلب منهتن و حرکت هوشمندانه‌ای که جهان را غافلگیر کرد

بدون هراس در قلب آمریکا

همچنین رئیس جمهور کشورمان پس از پایان سخنرانی خود از سازمان ملل تا هتل محل اقامت خود پیاده‌روی کرد در حالی که از روزهای قبل ضدانقلاب فراخوان‌هایی متعددی داده بود تا در مقابل هتل و سازمان ملل تجمع کنند؛ اما رئیس‌جمهور و تیم همراه بدون توجه به این فراخوان‌ها، مسیر خود را پیاده طی کردند تا پیام مشخصی به این تجمع‌کنندگان بدهند. منافقین و ضدانقلاب قرار بود در مسیر رفت‌وآمد رئیس جمهور تظاهرات کنند؛ اما موفق نشدند و پیاده‌روی رئیس جمهور این پیام را داد اقدامات این گروه‌ها هیچ تأثیری ندارد و رئیس‌جمهور ایران بدون هراس از آن‌ها پیاده‌روی می‌کند.

رئیسی و همراهان وی همچنین در حاشیه دیدارهای رئیس‌جمهور و هیأت ایرانی با مقامات و سران کشورهای حاضر مجمع عمومی سازمان ملل نمایشگاه عکسی را برپا کردند، آن هم با هدف به تصویر کشیدن جنایت ضد حقوق بشری آمریکا و دیگر هم پیمانانش علیه ملت ایران ، از ترورهای کور دهه شصت گرفته تا حمله شیمیایی سر دشت و ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناوآمریکایی. آیت الله رییسی این بار در سازمان ملل در قالب نمایشگاه عکس جنایایتی را به در معرض دید مقامات دیگر کشورهای جهان قرار داد که سال ها نه تنها خود کشورهای غربی چشم خود را بر آن بستند، بلکه مانع دیدن آن توسط دیگران نیز شدند.

دیدار با نخست‌وزیر لبنان

آیت‌الله رئیسی، در سلسله دیدار های خود با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان دیدار کرد، دیداری که در محل اقامت رئیس‌جمهور ایران انجام شد، رئیس جمهور در این دیدار گفت: لبنان خط مقدم مقاومت و نامی بلند در پیشانی جریان مقاومت است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز کسانی که تصور می‌کردند با راه‌هایی غیر از مقاومت می‌شود با رژیم صهیونیستی و حامیانش مواجه شد، به خطای خود پی برده‌اند و در حال تغییر رویکرد خود هستند، افزود: لبنان به عنوان پیشانی مقاومت، بر کل فضای منطقه تاثیر گذاشت و نشان داد که فقط مقاومت می‌تواند جلوی خوی وحشی‌گری و تجاوز رژیم صهیونیستی را بگیرد.

دیدار با نخست‌وزیر ژاپن

آیت‌الله رئیسی در دیدار فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن که در محل اقامت رییس‌جمهور در نیویورک انجام شد، روابط دو کشور را دوستانه و دیرینه خواند و تأکید کرد: ضروری است با یافتن راه‌های ابتکاری از اثرگذاری تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا بر روابط دو کشور جلوگیری کنیم.

رئیس جمهور با گرامی‌داشت یاد آبه شینزو، نخست‌وزیر پیشین و فقید ژاپن که تلاش و علاقه زیادی برای افزایش همکاری‌های دو کشور داشت، گفت: ارتباطات اقتصادی و تجاری ایران با بسیاری از کشورهای دنیا در حال توسعه است و با توجه به سوابق طولانی همکاری‌های ایران و ژاپن و زمینه‌های متعدد همکاری از جمله در توسعه بندر چابهار و همچنین همکاری‌های مربوط به بخش سلامت و محیط زیست، این روابط می‌تواند به شکل روزافزون تقویت شود.

دیدار با رییس جمهور فنلاند

رئیس‌جمهور، در سومین روز از سفر خود به نیویورک، در دیدار با سائولی نینیسته،‌ رئیس جمهور فنلاند که در محل اقامت رییس جمهور انجام شد، با دوستانه و رو به گسترش توصیف کردن روابط تهران- هلسینکی گفت: با توجه به ظرفیت‌های متنوع موجود در ایران و فنلاند، تعاملات دو کشور می‌تواند به سطحی بالاتر ارتقا یابد. بنای جمهوری اسلامی بر گسترش همکاری و ارتقای سطح روابط با همه کشورهای دوست از جمله فنلاند است.

او در دیدار با همتای فنلاندی‌اش، با ظالمانه و غیرقانونی توصیف کردن تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان با وجود نقض عهد این کشور، خاطرنشان کرد: تحریم ادامه همان سیاست حمله نظامی به قصد تحمیل خواسته و نظر کشورهای سلطه‌طلب و زیاده‌خواه به کشورهای مستقل است که در شکل جدیدی دنبال می‌شود، اما تحریم‌ها نتوانسته جمهوری اسلامی را متوقف کند و از شما دعوت می‌کنم با سفر به ایران شاهد تداوم روند رشد و پیشرفت کشورمان در عرصه‌های مختلف علمی، فنی، تولیدی و اقتصادی باشید.

دیدار با متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا

آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سومین روز از سفر به نیویورک، در نشستی با جمعی از متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا به سوالات آنان پاسخ داده و در توضیح این که آیا ایران تمایل به توافق در مذاکرات هسته‌ای دارد یا نه؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران از توافق موجود خارج نشده است و به همه تعهدات خود در این توافق نیز عمل کرده است. این آمریکا بود که از این توافق خارج شد و کشورهای اروپایی بودند که به تعهدات خود عمل نکردند.

او با تأکید بر این‌که «از ابتدا اعلام کردیم که موافق مذاکره با هدف رسیدن به نتیجه و توافق عادلانه و منطقی هستیم نه مذاکره برای مذاکره، افزود: آنچه با آن مواجه هستیم احتمال خروج یکی از کشورهای طرف مذاکره از توافق نیست، بلکه رخدادی است که تجربه شده و امروز جمهوری اسلامی به درستی به دنبال آن است که تضامینی اعتمادآور و اطمینان‌بخش از عدم تکرار این تجربه به دست بیاورد. این گره باید به دست همان کسی باز شود که گره را زده است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره روند بهبود روابط ایران و عربستان افزود:‌ ایران به‌دنبال تقویت و توسعه روابط با همسایگان خود است و بارها تاکید کرده‌ایم که اگر بیگانگان در مسائل منطقه دخالت نکنند، خود کشورهای منطقه توانمندی کافی برای حل و فصل مسائل فیمابین را دارند.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سوالی درباره درگیری‌های اوکراین گفت: ایران خود تجربه تلخ جنگی هشت ساله را که با حمایت و تحریک آمریکا و کشورهای اروپایی به این کشور تحمیل شد از سر گذرانده و لذا از تمام ظرفیت‌های خود برای میانجی‌گری و پایان یافتن هر چه سریع‌تر این درگیری‌ها بهره خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو را یکی از دلایل بروز ناامنی در نقاط مختلف جهان توصیف و تصریح کرد: شما به عنوان اندیشمندان سیاست خارجی به سیاستمداران و دولتمردان مشورت دهید تا مردم نقاط مختلف دنیا بیش از این هزینه خطاها و اشتباهات آنان را متحمل نشوند.

هدیه به گوترش

در آخرین روز از سفر سال گذشته رئیسی به نیویورک دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بود. رئیس‌جمهور پس از این دیدار دفتر یادبود سازمان ملل را امضا و در پایان با اهدای کتاب بوستان شیخ اجل سعدی و کتابی از مجموعه اسناد خلیج فارس به وی، فرهنگ و هنر و تمدن و تاریخ غنی ایران را یادآوری کرد.

دیدار رئیس‌جمهور با همتای صربستانی‌

سید ابراهیم رئیسی در دیدار الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان که در محل اقامت رئیس‌جمهور کشورمان انجام شد، بر افزایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

رئیس‌جمهور لازمه برقراری صلح و آرامش در دنیا را کنار گذاشتن نگاه‌های نژادی و فرقه‌ای خواند و افزود: ریشه فجایع و درگیری‌های گذشته در منطقه بالکان، میدان یافتن رویکردهای نژادی بود که امیدواریم در دوره ریاست جنابعالی، صلح و دوستی برقرار و حقوق همه نژادها و صاحبان ادیان، محفوظ باشد.

در این دیدار رئیس‌جمهور صربستان نیز با تشکر از آیت‌الله رئیسی بابت موافقت با این ملاقات، صربستان را کشوری مستقل و منحصر بفرد در اروپا خواند که از سیاست‌های غرب تبعیت نمی‌کند.

رئیس‌جمهور صربستان حفظ صلح و آرامش در منطقه بالکان را از سیاست‌های کشورش خواند و گفت: ما به‌دنبال توسعه و گسترش روابط با ایران در همه عرصه‌های سیاسی و اقتصادی هستیم.

دیدار رئیس جمهور با نخست وزیر ارمنستان

رئیس‌جمهور در دیدار نخست وزیر ارمنستان در نیوریورک تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران بر حفاظت از مرزهای دوجانبه و بین‌المللی و احترام به حق حاکمیت کشورها و جلوگیری از هرگونه تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه تأکید دارد.

سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه به وقت محلی و در چهارمین روز سفرش به نیوریورک در دیدار نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان راه‌حل مشکلات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را مذاکره و گفت وگو دانست و افزود: همچنان‌ که در اجلاس شانگهای تأکید کردیم، منطقه تحمل هیچ جنگ جدیدی را ندارد.

رئیس‌جمهور، مرزهای مشترک ایران و ارمنستان را مرزهایی تاریخی برشمرد و گفت: لازمه ارتقای همکاری‌های سیاسی و اقتصادی، حفاظت از این مرزهای مهم و راهبردی است.

در این دیدار نخست‌وزیر ارمنستان نیز گفت که ما از تمام اراضی و سرزمین خود محافظت می‌کنیم و در مقابل هر توطئه‌ای با هدف جدا کردن ایران و ارمنستان از یکدیگر، می‌ایستیم.

پاشینیان همچنین از مواضع روشن و صریح ایران در حمایت از حفظ تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی کرد.

دیدار آیت‌الله رئیسی با رئیس‌جمهور زیمباوه

آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های چهارمین روز سفر خود به نیویورک، در دیدار امرسون منانگاگوا رئیس‌جمهوری زیمباوه بر فعال کردن کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور تأکید کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به رویکرد دولت در زمینه توسعه روابط با کشورهای افریقایی، افزود: در بخش‌های متنوعی از جمله انرژی، معدن، کشاورزی و فناوری امکان گسترش همکاری‌ها با زیمباوه وجود دارد.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر تسریع در فعال‌سازی کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، خاطرنشان کرد: همکاری کشورهای مستقل، تلاش‌های سلطه‌گران برای جلوگیری از پیشرفت‌ها را خنثی خواهد کرد.

در این دیدار رئیس‌جمهور زیمباوه نیز زمینه‌های متعدد همکاری با ایران را مورد تأکید قرار داد و گفت: حضور شرکتهای ایرانی در بخش کشاورزی اعم از صادرات و واردات و کشت فراسرزمینی غلات و محصولات باغی فرصت خوبی برای همکاری‌های دو کشور است.

رئیس‌جمهور زیمباوه با اشاره به خاطرات خوب خود از سفرهای گذشته‌اش به ایران، افزود: هر دو کشور هدف کینه‌توزی‌های امپریالیسم بوده‌اند، از این رو نیازمند همکاری‌های نزدیک‌تر با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

دیدار مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی با رئیس جمهور ایران

سید ابراهیم رئیسی همچنین در نشستی با جمعی از مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی، ضمن پاسخ به سوالات آنان، دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران را نیز تشریح کرد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره شرایط ایران در موضوع هسته‌ای گفت: آمریکا از توافق خارج شد و اروپایی‌ها از اجرای تعهدات‌شان نسبت به آن سر باز زدند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران برابر ۱۵ گزارش رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر بر اجرای تعهداتش، به همه تعهدات خود عمل کرد.

رئیسی با بیان اینکه دور اخیر مذاکرات برای آن آغاز شد که آمریکایی‌ها اعلام کردند می‌خواهند به توافق بازگردند، افزود: ما یکبار خروج آمریکا از توافق را تجربه کردیم و لذا اعلام کردیم که آنها باید برای جلوگیری از تکرار این تجربه، تضمین‌های اعتمادآور و اطمینان‌بخشی ارائه کنند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که چرا از مذاکره مستقیم با آمریکا امتناع می‌کنید، گفت: ما مذاکره مستقیم با آمریکا را تجربه کردیم و به تجربه دریافتیم که فایده‌ای بر آن مترتب نیست. آمریکایی‌ها اگر راست می‌گویند و صداقت دارند، تعهدات خود را اجرا کنند. آنها نه تنها تحریم‌های ایران را لغو نکردند، بلکه در حین مذاکره تحریم‌های جدیدی نیز علیه ایران وضع کردند. حسن نیت به صرف حرف و ادعا قابل قبول نیست و باید در عمل به اثبات برسد.

رئیسی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از حاضران درباره حواشی ایجاد شده پیرامون جان باختن یک خانم جوان در ایران، گفت: علت این حادثه در دست بررسی مراجع قانونی و تخصصی است و بنده ترجیح می‌دهم از طریق مراجع ذی‌صلاح رسیدگی کننده به پرونده درباره علت آن، اظهارنظر قطعی و نهایی انجام شود.

نشست خبری سید ابراهیم رئیسی با خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی و آمریکایی

سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری با رسانه‌های خارجی به سوالات آنان در موضوعات مختلف سیاسی و بین المللی پاسخ خواهد داد. در این نشست خبری ، خبرنگاران رسانه های امریکایی، روسی، چین و منطقه حضور داشتند.

رئیسی در پاسخ به سوال ایرنا در مورد مذاکرات برجامی گفت: ما شرایط اقتصادی خودمان و بازار را بارها اعلام کرده‌ایم که بند به برجام یا به نتیجه رسیدن گفت و گو نکرده و نخواهیم کرد. زیرا اگر سفره مردم و اقتصاد مردم بند به برجام شود مشکلات جدی ایجاد می‌کند. سیاست دولت ما آن است که ما در مذاکرات شرکت کنیم و از توافق خوب استقبال کنیم اما ارتباط دادن اقتصاد کشور به موضوع برجام مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند. نسبت به اینکه آمریکایی‌ها چه می‌خواهند انجام دهند در ارتباط با مساله برجام، ادعای دولت جدید این است که ما می‌خواهیم غیر از دولت گذشته باشیم ما توافق را دنبال می‌کنیم ادعای آنها این است که ما می‌خواهیم به برجام برگردیم ادعای آنها این است که که ما دنبال توافق هستیم. رفتاری که تاکنون شده است رفتاری متفاوت با دولت گذشته نبوده است یعنی در عمل و اجرا ما دیده‌ایم که اتفاقاتی که توقع می‌رفت بیفتد یعنی رفع تحریم‌ها، تاکنون اتفاق نیفتاده است بلکه برخی از موارد جدید به تحریم‌ها افزوده شده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که کشورهای اروپایی و آمریکا اگر مصمم هستند زیرا ما تصمیم‌مان را اعلام کرده‌ایم آنها باید تصمیم بگیرند یعنی الان توپ در زمین آمریکایی‌ها است و باید تصمیم بگیرند اگر می‌خواند نسبت به این توافق پایبند باشند و پایبندشان هم پایبندی جدی است،؛ باید رسما اعلام کنند و در عمل و اقدام نشان بدهند که به این توافق پایبند هستند. اگر پایبندی نشان بدهند نسبت به توافق حتما ما یک توافق عادلانه و خوب را که جمهوری اسلامی بتواند از آن انتفاع اقتصادی داشته باشد استقبال می‌کنیم. لیکن با توجه به تجربه‌ای که ما داریم نخست نقض تعهد از ناحیه آمریکایی‌ها دوم عدم انجام تعهد از ناحیه اروپایی‌ها باید به ما حق داده شود که در این رابطه ما خواسته‌هایمان را پیگیری کنیم که به صورت اطمینان‌بخش و پایدار انجام بگیرد.

رئیس‌جمهور درباره به پرسش دیگری درباره موضوع هسته ای ایران اظهار کرد: همواره تأکید کرده‌ایم و این را هم رسما اعلام کرده ایم که امروز موضوع بسیار مهم رفع تحریم‌هاست‌ و توافقی که مورد بحث است اگر بدون حل و فصل پرونده های پادمانی باشد پایدار نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض تهدید خواهد بود و آژانس تحت تاثیر قدرت‌های بیرونی و یا داخلی می تواند مانع تراشی کند.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، اظهار داشت: لازمه حصول این توافق تضمین‌های اطمینان‌بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران است و مساله حل و فصل پرونده پادمانی از شرایط اصلی و از ارکان توافق است. دست آژانس همیشه برای تحقیقات و بررسی ها درباره راستی آزمایی صنعت هسته ای ایران باز بوده و دوربین های آنها همواره نظارت داشته اند و بیش از ۱۵ بار هم اعلام کرده هیچ گونه انحرافی در فعالیت‌های هسته ای ما نبوده و فعالیت های ما صلح آمیز است.

دستیابی به توافق هسته‌ای محور سفر به نیویورک

یکی از مهم ترین موضوعات و محورهای مورد بحث در سفر رئیس جمهور به نیویورک، موضوع دستیابی به توافق هسته‌ای بود که در دیدارهای دو جانبه و نشست های کارشناسی و رسانه های مورد بحث قرار داشت که محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری در این رابطه در گفت‌وگویی تصریح کرده بود: اگر که طرف مقابل تضمین دهد که رفتارهای گذشته خود را تکرار نکرده و بر تعهدات خود پایبند باشد، ایران برای دسترسی به یک توافق عادلانه آمادگی دارد.

جمشیدی که همراه رئیس جمهور در نیویورک حضور داشت، گفته است: رئیس جمهور در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، منطق رفتاری و رویکرد ایران را درباره مذاکرت هسته‌ای بیان کرد. او به صراحت بیان کرد که در واقع مساله اصلی ما در این مذاکرات، پایبندی طرف مقابل به تعهدات است و اگر طرف مقابل بتواند در اجرای تعهدات خود قطعیت داشته باشد، راه برای دستیابی به توافق عادلانه باز است. این مواضع، مسیر گفت‌وگوهایی که ممکن است اینجا وجود داشته باشد را شکل می‌دهد.

آیت‌الله رئیسی در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل که با آغاز فعالیت دولت وی مصادف شده بود از طریق ویدئو کنفرانس در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و اکنون برای دومین بار برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی این سازمان بامداد دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ عازم نیویورک خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار