کد خبر : 1431
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 ژانویه 2024 - 20:47
-

محو اسراییل

تشدیداختلافات دردولت موقت اشغالگرتروریست صهیونیستی

تشدیداختلافات دردولت موقت اشغالگرتروریست صهیونیستی
آشکار شدن اختلافات شدید بین اعضای دولت جنگی اسرائیل ، که تهدیدی برای تضعیف استراتژی نظامی اسرائیل در غزه در مرحله مهمی از درگیری با مبارزان فلسطینی است.

به گزارش وصال نیوز به نقل از روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال” درباره ماهیت اختلافات در دولت اسرائیل در مورد آینده غزه و میزان تأثیر آنها بر جنگی که بیش از 3 ماه است در نوار غزه ادامه دارد،

آشکار شدن اختلافات شدید بین اعضای دولت جنگی اسرائیل ، که تهدیدی برای تضعیف استراتژی نظامی اسرائیل در غزه در مرحله مهمی از درگیری با مبارزان فلسطینی است.

گروه کوچکی از تصمیم گیرندگان متشکل از نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، وزیر دفاع یوآو گالانت، و رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل، بنی گانتز، علناً بر سر دو موضوع اصلی اختلاف نظر دارند:

اول : این که آیا اسرائیل باید به آرامی مذاکرات صلح را انجام دهد یا خیر.

دوم :پایان دادن به درگیری و آزادی گروگان ها

سوم: اداره نوار غزه آسیب دیده بلافاصله پس از پایان جنگ بعهده چه کسی باشد.

اختلافات در دولت اسرائیل منعکس کننده اختلافات شخصی و حرفه ای طولانی مدت میان قانونگذارانی است که پس از حمله حماس در 7 اکتبر برای تشکیل “دولت وحدت” گرد هم آمدند.

به گفته وال استریت ژورنال،، با افزایش فشار از سوی واشنگتن برای کاهش تلفات وحشتناک غیرنظامیان در غزه و شکست دولت جنگی اسراییل در ماموریت اعلام شده خود، برای نابودی حماس و بازگرداندن همه گروگان ها شکست خورده است. اختلافات شدید بین رهبران صهیونیست دوباره ظاهر شده است.

گالانت روز دوشنبه گفت که “تردید سیاسی” در مورد اینکه چه کسی بعد از جنگ مسئولیت غزه را بر عهده می گیرد به کارزار نظامی آسیب می رساند و خاطرنشان کرد که پایان جنگ “باید بر اساس اقدامات سیاسی” باشد.

گالانت در طرح خود که اوایل ژانویه آن را تشریح کرد، خواستار «خودمختاری فلسطین و تشکیل یک گروه ضربت چندملیتی به رهبری ایالات متحده، با شرکای اروپایی و خاورمیانه، برای نظارت بر بازسازی نوار شد».
وزیر دفاع اسرائیل از تشکیلات خودگردان فلسطینی می خواهد که با کمک کشورهای عربی، مدیریت نوار را در دست بگیرد.

در مورد نتانیاهو، تحت فشار شرکای خود در ائتلاف راست افراطی برای جلوگیری از حکومت خودگردان فلسطینی بر غزه، او هنوز چشم انداز روشنی برای مدیریت نوار پس از جنگ ارائه نکرده است.

تحت فشار خانواده‌های اسید در اختیار حماس و دیگر گروه های مقاومت در غزه، گانتز، رئیس حزب وحدت ملی، و معاون او، گادی آیزنکوت، به دنبال مذاکره با حماس برای بازگرداندن بیش از 100 گروگان هستند که طبق گزارش رسانه های اسرائیلی هنوز در غزه هستند.

اما از سوی دیگر، نتانیاهو و گالانت، هر دو در حزب حاکم لیکود، بر این باورند که ادامه فشار نظامی بر حماس چیزی است که این جنبش را مجبور به دادن امتیاز می‌کند.

روون هازان، از دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه عبری اورشلیم، به وال استریت ژورنال گفت: واضح است که بین دو طرف اختلاف شدیدی وجود دارد. پیشنهاد پایان دادن به جنگ در ازای آزادی همه گروگان‌ها را دادند، آنها با “این کار موافقت کردند، اما نتانیاهو  پاسخ نه خواهد گفت.”

اختلاف دیگر

در حالی که نخست وزیر و وزیر دفاع موافق ادامه جنگ هستند، آنها به طور فزاینده ای بر سر اینکه چه کسی باید بر غزه حکومت کند، اختلاف نظر دارند، سوالی که به نظر می رسد اسراییل در حال حرکت به فاز نظامی کمتری است، قوی تر می شود.

گالانت با بیان اینکه شدیدترین مرحله نبرد در شمال غزه پایان یافته است، افزود: ارتش اسرائیل در آستانه تکمیل نبردهای شدید در جنوب به ویژه در اطراف شهر خان یونس است.

اما مشخص نیست که آیا کل نهاد امنیتی اسرائیل با این ارزیابی موافق است یا خیر!؟

هنگامی که از دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل درباره اظهارات گالانت پرسیده شد، گفت که جنگ در جنوب “زمان می برد” و توضیح داد که “ارتش کارهای بیشتری در سطح زمین و زیرزمین در شبکه گسترده تونل های ساخته شده توسط حماس دارد.” ”

مناقشات سیاسی و نظامی داخلی، دولت نتانیاهو را ویران کرده است

مراو زونزین، تحلیلگر ارشد اسرائیلی در گروه بین المللی بحران، گفت که اختلافات در دولت جنگ “نوعی فلج ایجاد می کند که مانع از اجرای یک استراتژی موثر می شود.”

وی به وال استریت ژورنال افزود: این می تواند با اشغال مجدد نوار غزه توسط اسرائیل به پایان برسد، همانطور که از دهه 1980 به مدت 15 سال جنوب لبنان را اشغال کرد و تاکید کرد: هیچ استراتژی خروجی وجود ندارد.

گروه بین المللی بحران یک سازمان بین المللی غیر دولتی است که ماموریت آن پیشگیری و حل و فصل درگیری های خونین در سراسر جهان است.

زونزین گفت: “گالانت احتمالاً با ترکیبی از محاسبات سیاسی و نظامی انگیزه می گیرد که علناً نتانیاهو را به دلیل امتناع نتانیاهو از بحث در مورد برنامه های روز بعد به چالش می کشد. من فکر می کنم او مسئول فرستادن جوانان 20 ساله به مأموریتی است که آشکارا شکست خورده است.” با اشاره به اعزام سربازان اسرائیلی به غزه توضیح داد.

اکنون در چهارمین ماه خود، لشکرکشی اسرائیل مناطق بسیار وسیعی از نوار غزه را ویران کرده و نزدیک به دو میلیون نفر را آواره کرده و در عین حال مردم را از غذا و داروی کافی محروم کرده است.

به گفته وزارت بهداشت غزه، از آغاز جنگ تاکنون بیش از 24 هزار فلسطینی کشته شده اند که بیشتر آنها کودک و زن هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار