کد خبر : 377
تاریخ انتشار : جمعه 14 جولای 2023 - 0:09
-

علت ممنوع الخروج بودن رائفی پور پس از مناسک حج از عربستان ؟

علت ممنوع الخروج بودن رائفی پور پس از مناسک حج از عربستان ؟

اولین اظهار نظر رائفی پور پس از ممنوع الخروجی شدن از عربستان پس از مناسک حج ۱۴۰۲ به گزارش وصال نیوز به نقل از «تابناک» و به نقل از موسسه مصاف متعلق به علی‌اکبر رائفی‌پور در روز‌های گذشته با انتشار بیانیه‌ای در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود از ممنوع‌الخروج شدن رائفی پور از خاک عربستان

اولین اظهار نظر رائفی پور پس از ممنوع الخروجی شدن از عربستان پس از مناسک حج ۱۴۰۲

به گزارش وصال نیوز به نقل از «تابناک» و به نقل از موسسه مصاف متعلق به علی‌اکبر رائفی‌پور در روز‌های گذشته با انتشار بیانیه‌ای در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود از ممنوع‌الخروج شدن رائفی پور از خاک عربستان خبر داده است. این موسسه گفته رائفی پور برای انجام حج واجب «به صورت قانونی» وارد خاک عربستان شده و «هیچ عمل مجرمانه‌ای در آن سرزمین» نداشه، اما در فرودگاه جده از خروج او جلوگیری شده است. موسسه مصاف تاکید کرده رائفی پور بازداشت نشده و ساکن کنسولگری ایران در عربستان است.

در پی انتشار این بیانیه، خبرگزاری ایرنا به نقل از ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده علی‌اکبر رائفی‌پور «به عنوان یک شهروند حج‌گزار ایرانی در پایان مناسک حج و به هنگام خروج از فرودگاه جده به دلیلی که هنوز برای ما به درستی مشخص نشده، با مشکل خروج مواجه می‌شود.» کنعانی هم تاکید کرده که رائفی پور بازداشت نیست.

در حال حاضر دو شایعه در رابطه با علت ممنوع‌الخروجی رائفی پور از عربستان دست به دست می‌شود؛ استفاده رائفی‌پور از «پاسپورت جعلی» یا «سب النبی.»

بسیاری از مقامات و نمایندگان به خبر ممنوع‌الخروجی رائفی‌پور از عربستان واکنش نشان داده‌اند. مصطفی طاهری، جلال رشیدی کوچی و رمضانعلی سنگدوینی، سه نماینده مجلس گفته‌اند پیگیر وضعیت او هستند. سنگدوینی از دولت عربستان خواسته در مورد ممنوع‌الخروجی رائفی پور توضیح بدهد چرا که او برای انجام حج واجب به صورت «کاملا قانونی» وارد خاک عربستان شده است.

وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به سوال رویداد۲۴ در مورد وضعیت رائفی پور و دلیل بازداشت او پاسخ نداده، اما گفته در حال پیگیری موضوع است.

تاکید نمایندگان و موسسه مصاف بر ورود «قانونی» رائفی پور به عربستان از روز نخست اعلام این خبر نشان می‌دهد شایعه ورود غیر قانونی، قوی است. موسسه مصاف در اطلاعیه دیگری به این شایعه اشاره کرده و گفته «ادعای گذرنامهٔ جعلی که در برخی شبکه‌های اجتماعی به آن اشاره شده بیشتر به شوخی شبیه است. چه آنکه اگر گذرنامهٔ استاد رائفی‌پور مشکلی داشت، ایشان از ابتدا نمی‌توانستند وارد خاک عربستان شوند و ۴۰ روز با این گذرنامه تردد کنند.»

 

برخی مدعی‌اند رائفی پور به دلیل توهین به «عایشه» همسر پیامبر از عربستان ممنوع‌الخروج شده است. برای اثبات این ادعا به ویدئویی از یک سخنرانی توسط رائفی‌پور درباره قتل پیامبر توسط عایشه استناد می‌کنند که ماجرای آن به سه سال پیش بر می‌گردد.

 

البته این فرضیه هم توسط موسسه مصاف تکذیب شده است. این موسسه گفته «ستاد رائفی‌پور در طول حضورشان در سرزمین وحی به مقدسات اهل‌سنت اهانت نکرده‌اند و همواره توصیه‌شان به حفظ وحدت و احترام به اهل‌سنت و مقدساتشان بوده است.»

از سوی دیگر وزارت خارجه و موسسه مصاف هر دو تاکید کرده‌اند که رائفی پور بازداشت نیست، اما اجازه خروج به او داده نشده است. این امر نشان می‌دهد فرضیه سب نبی یا توهین به اعضای خانواده پیامبر منتفی است چرا که در صورت متهم بودن رائفی‌پور به توهین به مقدسات، بازداشت طولانی مدت و حتی شلاق در انتظار او بود.

مهدوی مسئول دفتر رائفی‌پور به رسانه‌ها گفته طرف عربستانی خواستار تحویل گرفتن رائفی پور شده، اما با توجه به مساله خاشقچی این‌ها مورد اطمینان نیستند و کنسولگری ایران تاکنون این اجازه را نداده است. او گفته امیرعبداللهیان قرار شده راسا وارد عمل شود با وزیر خارجه عربستان تماس بگیرد.

رابطه ایران و عربستان بعد از هفت سال تیرگی به تازگی با میانجی‌گری چین و نقش‌آفرینی شورای عالی امنیت ملی بهبود پیدا کرده است. ایران سفارتش را بعد از سال‌ها در عربستان بازگشایی کرده و طرف عربستانی در تدارک بازگشایی سفارت در حال حاضر نیروهایش را در هتل اسپیناس تهران مستقر کرده است. اینکه وزیر خارجه ایران شخصا برای مساله فردی نظیر رائفی‌پور وارد عمل شود و با همتای خود تماس بگیرد، با توجه به فراز و نشیبی که روابط ایران و عربستان طی کرده، انتظار زیادی است. هرچند در مورد رائفی‌پور همیشه این سوال مطرح بوده که چرا در چنین جایگاهی قرار گرفته است.

طرح ادعای ورود ایرانی‌ها به عربستان با گذرنامه جعلی در دوران حج تازگی ندارد. در جریان حج خونین سال ۱۳۹۴ که در آن دو حادثه منا و سقوط جرثقیل به کشته شدن بیش از ۸۵۰ نفر منتجر شده بود، سرنوشت غضنفر رکن‌آبادی سفیر ایران در بیروت برای مدت‌ها در هاله‌ای از ابهام بود.

در آن زمان خبرگزاری عربستانی «العربیه» در گزارشی مدعی شد که «غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان، با نام اصلی خود وارد کشور پادشاهی سعودی نشده است و نام وی در حج امسال، در هیچ یک از معابر ورودی هوایی، زمینی یا دریایی سعودی ثبت نشده است. در صورت صحت خبر مشارکت رکن آبادی در حج امسال، وی با نام جعلی وارد این کشور شده است.»

در واکنش به این خبر «حمید محمدی» معاون وقت امور حج سازمان حج و زیارت ایران گفته بود: «این خبر را تکذیب می‌کنیم، زیرا تمام اسناد و مدارک حضور غضنفررکن آبادی در کشور عربستان و تشرف وی به حج موجود است.» مرضیه افخم سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران هم اعلام کرد: «سفیر سابق ایران در لبنان با گذرنامه عادی خود عازم سفر حج شده و اطلاعات دقیق پاسپورت مربوط به همه حجاج و از جمله ایشان در اختیار مراجع رسمی دولت سعودی است».

رسانه‌ها و مقامات ایرانی ادعای العربیه را تکذیب کرده و تصاویر اسکن‌شده گذرنامه رکن‌آبادی را منتشر کردند که حاوی صفحه اول و مشخصات هویتی رکن‌آبادی، به علاوه مهر ورود او به عربستان و همچنین ویزای عربستان سعودی بود.

ادعا یا بازداشت حقیقی افراد توسط دولت‌های متخاصم ایران، سوءقصد یا حتی تحریم افراد توسط این دولت‌ها به طور مرسوم در تاریخ جمهوری اسلامی برای رزومه افراد امتیاز مثبت است. تجربه چهار دهه اخیر نشان داده افرادی که به هر دلیلی مورد هجمه دولت‌های غیر دوست با جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند، در کوتاه‌مدت یا بلندمدت به امتیازات قابل توجهی دست پیدا می‌کنند. سوءقصد علیه فریدون عباسی او را به ریاست سازمان انرژی اتمی رساند؛ نادر طالب‌زاده تا آخر عمر مدعی بود که تحت ترور بیولوژیک آمریکایی‌ها قرار گرفته و این ادعا در پیشرفت‌های شغلی او موثر بود.

در ماجرای رائفی‌پور هم بعضی فعالان سیاسی معتقدند او به دنبال نامزدی در انتخابات مجلس است و ماجری ممنوع‌الخروجی او می‌تواند فرش قرمزی به سمت بهارستان باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار